Kortrapport (v. 14)
Kartläggning över civilsamhällets behov under coronakrisen.
Nationellt organ för dialog och samråd mellan regeringen och det civila samhället
Kartläggning över civilsamhällets behov under coronakrisen.
Nedan följer en kortare version av Nationellt organ för dialog och samråd mellan regeringen och det civila samhällets (NOD:s) veckovisa kartläggning över behov i civilsamhället som uppstått efter coronavirusets utbrott i Sverige. Kartläggningen behandlar exempel på efterfrågade insatser, problembeskrivningar, ny verksamhet, nya samverkansinitiativ och en kortare kommentar över relevanta trender inom sektorn. Texterna gör inte anspråk på att ge en heltäckande bild, men de ger ett flertal exempel som sammantaget ger ett perspektiv på pågående trender.
Veckorapporten är en del av NOD:s nya uppdrag som strukturens parter enats om. I korthet innebär det att NOD bistår med att ge en samlad lägesbild över behov som uppstått i civilsamhället efter coronavirusets utbrott. NOD kommer också att bidra till samordning av civilsamhällets insatser vid behov, samt vara ett stöd i dialogen mellan civilsamhället och offentliga aktörer.
Budskapet som förmedlas av civilsamhället handlar fortsatt framförallt om ekonomiska utmaningar, hur organisationernas målgrupper påverkas av coronaviruset och den omställning som den ideella sektorn står inför.
Inkomstbortfallen slår olika hårt beroende på hur affärsmodellen är uppbyggd. Har man flera inkomstkällor står man något stadigare. De organisationer som har avtal med t.ex. kommun och Arbetsförmedlingen klarar för närvarande situationen något bättre och har längre uthållighet. De som indirekt drabbas av de ekonomiska problemen är ofta redan långt från arbetsmarknaden eller människor i vars syfte medel samlas in och verksamhet bedrivs.
Kansliet har varit i kontakt med flera av de paraplyorganisationer som är anslutna till NOD:s struktur för att få en bred bild av medlemsorganisationernas insatser och behov. Mötena vittnar om en oro över inställda aktiviteter och intäktsbortfall, svårigheter att ställa om till digitala alternativ, oro för målgrupper i social utsatthet och ovisshet kring ekonomiska krispaket.
Alla delar av Regeringskansliet arbetar på olika sätt för att hantera samhällskonsekvenserna av coronautbrottet. Ett urval av exempel på insatser som civilsamhället kan ta del av visar att regeringens stöd framförallt riktar sig till arbetsgivare, arrangörer av större evenemang samt till organisationer som gör insatser för särskilt utsatta grupper.
För frågor om utskicket, kontakta NOD:s kansli (info@nodsverige.se)